GLISA – SIGLA MUZEULUI DE MINERALOGIE – VĂ INVITĂM SĂ O REDESENAȚI!

Imaginea unui muzeu, ca a oricărei instituții, se bazează pe simboluri, pe elemente vizuale, grafice ce identifică unicitatea sau specificul activității sau dimensiunea mesajului sau a misiunii acestuia.

Identitatea muzeului de pe Bulevardul Traian, nr.8 este exprimată printr-un totem ce prezintă sigla Muzeului de Mineralogie Baia Mare și prin etalarea pe fațadă a unui tipar tridimensional cu mesajul următor: MUZEU.

Elementele de identitate vizuală ale unei instituții publice culturale cu caracter educativ ar trebui, în special în prezența unui muzeu superlativ cum este muzeul nostru, să capteze atenția, să aibă propriul limbaj și expresivitate în definirea sa.

Sigla Muzeului de Mineralogie Baia Mare, sigla noastră, ce vă spune aceasta? Vă invităm la problematizare; de fapt vă invităm să ne cunoașteți mai bine aspirațiile și idealurile și, apoi, să ne ajutați să ne ”definim” mai bine în raport cu Dumneavoastră, publicul nostru.

Când auzim ”mineralogie” și gugălim puțin, aflăm că aceasta este o ramură a geologiei ce se ocupă cu proprietățile fizico-chimice ale mineralelor, rocilor (petrografie) prin studiul constituției lor, a morfologiei cristalelor, a genezei, a disponibilităților de combinare chimică ș.a. (Wikipedia).

Destul de complex, dar pare o disciplină ce ține de domeniul general al științelor naturii. E ok, până aici. Unii ar putea, gândindu-se la mineralogie, chiar să infuzeze amintiri ale copilăriei, respectiv acea secvență cu piticii mineri ce săpau după diamante, din desenul animat ”Albă ca Zăpada și cei șapte pitici”. Haideți, însă – să vedem ce ar mai putea însemna MINERALOGIE într-un sistem de valori prin care se dorește generarea unei anume imagini a acestei instituții.

Păi, să vedem! Este un muzeu Modern, cu siguranță cel mai modern muzeu din Maramureș (cam pe aceeași treaptă cu Muzeul Memorial din Sighet), din perspectiva etalării patrimoniului, a comunicării interactive, prin nivelul de integrare a inovației tehnologice în spațiul muzeal, prin management și prin serviciile oferite; este un muzeu Inovativ prin structura pe care o are – cuprinzând două secții de specialitate mineralogică și astronomică (mesajul fiind Din centrul planetei noastre și până la marginile cunoscute ale Universului …), prin dimensiunile noi de comunicare, prezența excelentă pe Internet, experimentele culturale și plus valoarea adusă de modalitățile inedite de digitizare în scop de gestiune a datelor culturale și valorificarea pe platforme virtuale de difuzare a informației; muzeul este Necesar, pentru că este în primul rând o ”școală”, în raport cu societatea, școală prin care sunt transmise elementele identitare ale comunității, este un atelier de idei și o casă a comorilor, a patrimoniului ce ilustrează istoria și specificul cultural, economic și social al zonei pe care o reprezintă; muzeul este Educativ ca funcție primară pe care o are de cultivare și elevare a spiritului, de transmisiune a valorilor și expresiilor culturale ale comunității către noi generații; muzeul este Reflexiv, pentru că orice muzeu este o oglindă atât a vremurilor noastre, cât și o oglindă a trecutului pe care îl nuanțează prin tematica muzeală; muzeul este Actual, mereu de actualitate, pentru că te ajută să te cunoști mai bine, să știi de unde vii și cine ești, dincolo de emoția întâlnirii valorilor culturale; muzeul este Ludic, pentru că îți oferă elemente de descoperire prin joc, corelații pe care le-ai putea face între evenimente sau între lucruri pe care le cunoști și te îndeamnă să descoperi ceea ce dorești, de fapt să afli; muzeul este Obiectiv pentru că reflectă orizonturi de cercetare științifică în domeniul pe care îl reprezintă și realizează expoziții ca ”produse” sau valorificări ale cercetării științifice; muzeul este Genial – ei, na! – sau ar trebui să fie, întrucât activitatea sa dedicată comunității sau de reprezentare a sa trebuie să îl conducă spre o ofertă culturală și de servicii care să răspundă rapid și clar nevoilor comunității; muzeul este Interactiv pentru că are capacitatea de a genera răspunsuri rapide la așteptările publicului – exprimate în chestionare sociologice sau prin impresii din cartea de onoare a muzeului. Este interactiv și pentru că are propriile surse, adaptate de comunicare a patrimoniului în spațiul muzeal prin diverse tehnici sau metode de dialog cu vizitatorii; este Expresiv pentru că orice proiect cultural propus publicului este asociat mai multor paliere de cunoaștere și înțelegere, astfel ca adresabilitatea acestuia să fie cât mai largă.

MODERN, DINAMIC ȘI INTERACTIV – UN MUZEU PENTRU TOATE VÂRSTELE: MUZEUL DE MINERALOGIE BAIA MARE

Dacă nu ne-ar interesa părerea publicului nostru, această postare – sau problematizare nu ar exista! În fond, nu se poate spune că Muzeul de Mineralogie Baia Mare are un bai: dublarea numărului de vizitatori într-o perioadă relativ scurtă este un obiectiv foarte aproape atins. Prin eforturi destul de consistente, imaginea de ”muzeu-templu”, de care doream să scăpăm, a devenit caducă. Muzeul este un spațiu viu în care nu ești chemat doar să vezi, ci și să atingi, să miroși, să auzi și mai ales să simți sau să te simți bine.

Pășind cursiv în realitatea contemporană, avem nevoie tot mai mare de simboluri care să ne ghideze, care să ne ofere totul, pentru că timpul ni se pare tot mai important și ne este dificil înțelegem ceva deosebit de simplu – anume faptul că nu putem noi alerga în timp, ci timpul aleargă prin noi. Ar trebui să ne oprim o clipă din această alergare în care suntem angrenați, de adrenalina telecomenzii cu 200 de canale, de drogurile cibernetice și de absența miresmei de carte veche pe care ți-o dă o bibliotecă plină ochi cu cărți pe care ai vrea să le citești dar mereu constați că nu ai timp! Bun și dacă e să coborâm din tren în această stație, ce e de făcut?

Noi știm ce este de făcut! Și dacă ar fi să ne reinventăm?
Muzeul florilor de mină este muzeul poveste …
Dacă timpul e o chestiune de percepție a mișcării …
Florile de mină există dinaintea timpului …
Sunt în afara timpului!
Propunem o renovare a identității muzeului,
Una de tip simbolic,
Una de perspectivă,
Una de așteptare,
Una de evadare din
TIMP!

Oare câte povești nu pot spune oamenii minelor care cândva au vândut o ”comoară” pentru a-și putea construi o casă, trimite copiii la studii sau pentru a umple lada de zestre?

Povestea muzeului spune că așa cum florile de mină nu au fost create de natură pentru a deveni ”exponate”, așa nici clădirea muzeului nu a fost creată pentru a deveni … MUZEU!

TOTUȘI … privind în jurul tău, odată ajuns printre minerale, clădirea elementele și evenimentele fascinează prin multiplicarea în oglindă a unei forme familiare … HEXAGONUL!

Veți spune că ați văzut multe elemente decorative sau forme hexagonale în Baia Mare și – aveți dreptate, nici nu se putea găsi un simbol mai bun care să ilustreze virtuțile hexagonului, în raport cu tradiția minieră a zonei.

HEXAGONUL ARE ȘI EL O POVESTE, BA CHIAR MAI MULTE. POVESTEA … ORICE POVESTE DECRIPTEAZĂ SIMBOLURI … LE PUNE ÎN CONTEXT ȘI CONFERĂ PLUSVALOARE UNEI ISTORII.

Ok, a fost doar o idee! Avem nevoie de mai multe, de la Dumneavoastră! De pildă, SIGLA muzeului, dacă ar fi să o schimbăm, cum am arăta ea, ce ar trebui să ”povestească”, să conțină? Așa cum probabil ați remarcat, sigla muzeului este un M stilizat, care poate să provină, la fel de bine, de la MUZEU sau de la MINERALOGIE. Cromatica siglei armonizează o nuanță apropiată de vișiniu (sau roșu închis) și un verde închis. Numele muzeului încadrează trei din cele patru laturi ale formei relativ pătrățoase a siglei. Sigla apare pe nenumărate publicații de popularizare, pe afișe, pe tricouri imprimate, pe stichere etc. Este un simbol binecunoscut în Baia Mare, în România și în străinătate.

Înainte de a lansa o provocare mare, în trendul general – pentru că multe instituții publice din România și-au schimbat sigla din diverse considerente – și să organizăm un concurs (cu premii mari) de redesenare a siglei, am dori să lansăm o mai mică provocare, prin care să aflăm ce părere aveți despre sigla actuală a muzeului, dacă ar trebui schimbată și în ce fel ați schimba-o Dumneavoastră!

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *